7. helmikuuta 2015

Säästetään

Lilillä on kotona säästöpossu. Possuun kerätään kolikoita välillä hyvinkin tohkeissaan, välillä possu on pitkäänkin ilman ruokaa. Aiemmin ei vielä ole sen tarkemmin puhuttu siitä, miksi possuun kerätään rahoja. Lähinnä Lilistä on vaan ollut kiva pudotella kolikoita possuun. Pari päivää sitten kuitenkin käytiin seuraava keskustelu säästämisestä.

Lili: Äiti, minä löysin rahan! (Esittelee viiden sentin kolikkoa.)
Minä: Hienoa. Sinähän voit laittaa sen säästöön sinun possuusi.
L: Joo! Minä laitan sen possuun.
L: Äiti, mitä tarkoittaa säästää?
M: No sitä, että ei heti tuhlaa rahoja. Ja sitten joskus kun on säästänyt tarpeeksi, voi rahoilla vaikka lähteä hotellimatkalle. (Lilillä on kova hinku päästä hotellilomalle.)
L: Joo! Minä säästän possuun ja sitten mennään hotelliin.
M: No näin tehdään.

Minä lähden laittamaan pyykkejä kuivumaan. Hetken päästä Lili on possun kanssa minun vieressä.

L: Voidaanko me nyt ottaa possusta rahat ja mennä sinne hotelliin?
M: Voi kulta, kun ei siellä vielä ole tarpeeksi rahaa. Ensin pitää vähän enemmän säästää.
L: Mutta jos me vaan maksetaan sinne hotelliin vähän vähemmän.

Taidankin ensi kerralla laittaa Lilin tinkimään kaupantekotilanteessa.



1 kommentti:

  1. Kun tekee myyntihommia työkseen, niin tuohon samaan kysymykseen törmää aina silloin tällöin. Toisinaan lopputulos on ostajan kannalta positiivinen, joten aina kannattaa tinkiä. Eikös joku vanha kansanviisaus sano; Ei ne suuret tulot vaan pienet menot! Täytyypä kokeilla seuraavalla kerralla.

    VastaaPoista