20. joulukuuta 2012

Joulukuusi

Aiempaan tekstiini lisäyksenä; Onnea on oma joulukuusi.

Olen aina tykännyt joulusta ja etenkin joulukuusi on ollut minulle joulun perinteistä tärkeimpiä. Lapsena olin aina mukana kuusta valitsemassa. Perinteiden mukaisesti kuusi tuotiin sisällä aatonaattona ja koristeltiin aattona joulurauhan julistuksen jälkeen. Isä laittoi aina valot ja latvatähden ja muu perhe muut koristeet. Tosin minun vahvat mielipiteeni siitä, miten koristeet kuusessa tulee olla syrjäytti aika monena vuonna muiden luovuuden. Ja joskus taisin käydä siirtelemässäkin koristeet mielestäni oikeaan järjestykseen, kun muut olivat lähteneet toisiin puuhiin.

Tänä jouluna minulla on ensimmäistä kertaa joulukuusi omassa kodissani. Kävimme sen koko perheen voimin viime sunnuntaina tuiskua uhmaten pulkalla hakemassa. Ei tosin ihan itse metsästä kuusta kaadettu, vaan taivellettiin tuiskun läpi lähikaupalle kahden kilometrin päähän ja sieltä kuusi ostettiin ja pulkan kyydissä vedettiin kotiin. Nyt kuusi on jo sisällä ja lapsuuden perinteet siltäkin osin kumottu, että kuuseen on koristeetkin jo laitettu.

Lilin riemu oli jälleen ihanaa seurattavaa. Kovin tohkeissaan hän laittoi kuuseen palloja. Kaikki tietysti alimmille oksille ja kaikki oikeastaan samaan oksaankin. Kun oksa oli täysi, niin koristelu päättyi. Äiti saikin laittaa loput, kun Lili oli mennyt nukkumaan. Ja aamulla oli taas uusi ihmetyksen aihe, kun palloja oli tullut niin runsaasti lisää.

Nyt kun kuusta on saanut pari päivää ihailla, niin tällainen jouluhöperö ja erityisesti joulukuusihöperö ei voi olla muuta kuin superonnellinen. Kuusi on kaunis ja luo ihanan tunnelman olohuoneeseen. Jos omistaisin kameran, niin laittaisin teillekin muutaman kuvan, mutta koska vielä ei olla uutta kameraa Kuuran tuhoaman tilalle saatu hankittua, niin joudutte vain kuvittelemaan tähän oman unelmienne joulukuusen. Mutta minä olen valmis jouluun, ei haittaa vaikka lahjat on paketoimatta, jouluruuat vasta ajatuksissa ja tonttulakit muuton jäljiltä kadoksissa, olohuoneessamme on kaunis kuusi ja se riittää minulle.

P.S. Vieläköhän ehtisi Joulupukille viestittää, että meidän perheessä lahjaksi toivottaisiin kameraa? Saataisiin tänne jatkossa kuviakin tekstien oheen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti