15. toukokuuta 2012

Työnhakua


Osa teistä jo tietääkin, että olen viime aikoina tutkinut työpaikkailmoituksia ja päivittänyt CV:ni. Olen myös lähettänyt pari työhakemusta ja käynyt haastattelussa ja pariin vielä menossa. Tässä välissä on kuitenkin pakko kirjoitella tämän työnhakuprosessin aikana eteeni tulleista tilanteista ja ajatuksista. 

Jos työnhakuilmoituksessa on kirjoitusvirheitä, mitä se kertoo ko. paikasta? Mitä te olette mieltä? Tiedän, että en itsekään kirjoita aina kaikkien kielioppisääntöjen mukaisesti, mutta kyllä mua pistää silmään selvät kirjoitusvirheet näinkin tärkeissä ulkoisen viestinnän osa-alueissa. Tekisi välittömästi mieli soittaa tai kirjoittaa ko. yritykseen ja antaa rakentavaa palautetta asiasta. Vai ehkä se onkin tietoinen viestinnällinen kikka, jolla halutaan erottua joukosta? Tai ehkä sillä testataan hakijoiden tarkkaavaisuutta, kuka uskaltaa asiasta mainita? Tai ehkä mä vaan olen turhan pilkunviilaaja tässäkin asiassa ja kukaan muu ei kiinnitä tällaisiin ”pikkuseikkoihin” huomiota.

Jos haet ns. kovempi tasoista paikkaa tai paikkaa hieman eri alalta, kuin mistä sinulla on aiemmin kokemusta, onko parempi  a)todeta itsekin hakemuksessa ”että kokemusta ei vielä ole, mutta halua menestyä, energiaa ja uskoa omiin kykyihin kanssa hakijoihin verrattuna rutkasti enemmän” vai b) vaan hehkuttaa itseään ja vääntää oma CV näyttämään siltä, että kokemusta olisi enemmän kuin onkaan? Itse olen toistaiseksi ainakin käyttänyt vaihtoehtoa a), mutta eräs tuttavani oli kovasti sitä mieltä, että b) olisi parempi. Riippunee tilanteesta ehkäpä…

Kaikissa työnhakuun liittyvissä koulutuksissa tai vinkki-listoissa tms. sanotaan aina, että hakemuksen lähettämisen lisäksi olisi yritykseen hyvä olla puhelimitse yhteydessä. Kuinka moni teistä on näin tehnyt? Jos ilmoitus on niin selkeä, ettei kysymyksiä ole, niin miksi pitäisi soittaa tai mitä te puhelinkeskustelun aikana sitten juttelette? Itse en ole koskaan soittanut yhteenkään paikkaan johon olen hakenut, joten olisi kiva kuulla kommentteja.

Mielenkiintoinen juttu oli myös ensimmäinen haastattelu, johon kutsun sain. En ole aikoihin hakenut töitä, enkä ole koskaan ollut pienryhmähaastattelussa, mutta nyt sellaiseen pääsin. Oli kyllä mielenkiintoinen kokemus. Alkuun olin vähän hämmentynyt, kun esittelykierroksella tuli tunne, että kaikilla muilla on niin paljon enemmän kokemusta ja näyttöjä ko. alalta, kuin minulla. Mutta haastattelun edetessä tulin mielessäni siihen tulokseen, että ei se CV/ansioluettelo/paperille kirjoitettu kokemus kyllä aina kerro kaikkea. Lähtiessäni haastattelusta kotiin, tunsin lopulta olevani hyvinkin vahvoilla ja pian tunne saikin vahvistuksen, kun minut kutsuttiin jatkokierrokselle. Sitä nyt sitten vielä odottelen.

En myöskään ole koskaan ollut rekrytointifirman hoitamassa rekrytointiprosessissa mukana. Nytpä olen päässyt sellaistakin kokemaan ja käyköön nyt työpaikan suhteen miten tahansa, niin on kyllä ollut tosi kiva kokemus. Ainakin tämä kyseinen rekrytointifirma on hoitanut prosessia mielestäni kivasti. Pääsin ensin heidän omaan haastatteluun, sitten vielä jatkoon ja täyttämään profiilikyselyä ja nyt vielä sitten asiakasyritykseen haastatteluun. Kun rekrytointia hoitava henkilö sopi kanssani ajan tätä viimeistä haastattelua varten, juteltiin puhelimessa jo kuin vanhat tutut. Ja lopuksi hän vielä pyysi minua soittamaan päivää ennen asiakasyritykseen menoani, että voi antaa minulle viime hetken vinkkejä ja sparrausta haastattelua varten. Aika kivaa. Tai minä ainakin tykkään. Ehkä tällainen on ihan normikäytäntö, mutta minulle kovin uutta ja ihmeellistä. Nyt sitten vaan jännitetään, kuinka käy.

Yhden huomion olen myös tehnyt. Jos hakemuksesi herättää kiinnostusta, sinut kutsutaan haastatteluun tai sinuun ollaan yhteydessä heti parin päivän sisällä, vaikka hakuprosessi olisikin vielä kesken. Jos ei, niin tulet hakuajan päättymisen jälkeen saamaan sähköpostiviestin, jossa lukee ”Kiitos mielenkiinnosta. Saimme paljon hakemuksia ja nyt olemme valinneet jatkoon kutsutut, valintamme ei tällä kertaa kohdistunut sinuun” tms. Näin siis nyt muutaman oman kokemukseni mukaan. Ja samanlainen käytäntö aiemmissa työpaikoissanikin on ollut, kun muutamissa rekrytointiprosessissa olen työnantajan edustajana ollut aikoinaan mukana. Poikkeuksiakin varmasti on.

Mutta nyt ryhdyn valmistautumaan tuleviin haastatteluihin ja ehkä vielä käyn kurkistamassa josko uusia mielenkiintoisia paikkoja olisi tullut hakuun. :-)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti