29. tammikuuta 2016

Kreeta, Agii Apostolis

Jospas sitä nyt vihdoin kirjoittelisi pidemmälti minun ja Lilin viime kesäisestä lomareissusta Kreetalle. Edellinen lomareportaasi, kun ei ollut kovin seikkaperäinen, vaikka siihen se kaikkein oleellisin olikin kiteytetty.

Lähdimme siis heinäkuun 2. päivä iltalennolla Finmatkojen lomareissulle Kreetalle. Kohteena Agii Apostolis, joka sijaitsee n. 4 kilometrin päässä pääkaupunki Haniasta. Lento sujui hyvin. Olin tilannut meille ruokailut lennolle ja ruuat olivat kyllä positiivinen yllätys. Ne olivat todella maukkaat. Mukavaa oli myös se, että lapset saivat ruoka-annoksensa ensin. Ehdin siis hyvin auttaa Lilin ruokailun alkuun ennen kuin sain oman annokseni.

Perillä hotellilla olimme vasta hieman puolen yön jälkeen. Lili nukahti viime hetkillä bussiin, mutta havahtui hotellin kohdalla onneksi sen verran, että pääsimme respaan laukkujen kanssa. Ja siitä meidät sujuvasti kaikki ohjattiinkin sitten omiin huoneistoihimme. Ensimmäinen yö perillä oli hikinen, mutta nukuimme silti hyvin. Seuraavana päivänä hain kyllä lisämaksullisen ilmastoinnin ja ilman sitä olisi huoneistossa kyllä ollut turhan tukalat oltavat.

Hotellihuoneemme alhaalla vasemmalla.

Hotellimme Lotus oli siisti huoneistohotelli, jossa ei ollut omaa ravintolaa, kuin pieni allasbaari. Valitsin tämän tarkoituksella, jotta saimme aamuisin heräillä ihan omassa rauhassa ja tehdä aamupalat itse. Valmistin myös suurimman osan lounaista ja päivällisistä itse. Muutaman kerran kyllä haimme ranskalaiset perunat allasbaarista. Ne oli maukkaat ja yhdestä annoksesta riitti kolmelle pieniruokaiselle naiselle/lapselle. Me majoituimme kaksioon, jossa olohuoneessa oli keittonurkkaus, ruokapöytä ja sängyt kahdelle, lisäksi oli makuuhuone (parivuode + vaatekaappi ja kampauspöytä) sekä pieni kylpyhuone. Parvekkeelle kuljettiin makuuhuoneen kautta. Huoneistomme sijaitsi täydellisesti allasalueella ja aivan parvekkeen vieressä oli myös pieni leikkialue. Hotellin läheisyydestä löytyivät myös Lidl sekä paikallinen supermarket, joten kauppakäynnitkin olivat helppoja. Rannalle oli matkaa n. kilometri ja valittavana oli kaksi erilaista, pienehköä hiekkarantaa. Toisen rannan läheisyydestä löytyi myös leikkipuisto, jossa kävimme useana iltana (päivisin liian kuuma paikka, kun ei lainkaan varjoa). Ihan hotellin läheisyydessä oli myös useita ravintoloita, joten ulkona syöminenkin olisi ollut helppoa. Näytti myös olevan melkeinpä enemmän sääntö kuin poikkeus, että ravintolasta löytyi leikkialue lapsille. Ja tuo leikkialue käsitti useimmiten pomppulinnan, kiipeilytelineen, liukumäen ja keinut, eli oli melkoisen kokoinenkin jo.

Lilin toiveen mukaisesti lounaaksi keitettyjä perunoita ja nakkeja.

Hotellin vieressä oli myös Funpark, jossa ravintola, minigolf-kenttä, keilahalli,pelihalli sekä lasten leikkimaailma. Tuolla leikkimaailmassa oli ulkoilmassa erilaisia pomppulinnoja sekä kolikolla toimivia laitteita (mm. sähköautot) sekä sisätilassa pallomeri, kiipeilytelineet ja mm. leikkikeittiö. Lastenmaailmassa oli aina kolme työntekijää leikkejä valvomassa. Leikkimaailma oli maksullinen, mutta maksu oli mielestäni hyvin pieni. Useana iltana olimmekin päiväruuan jälkeen Funparkissa, Lili leikki ja minä katselin tai luin kirjaa.

Ensimmäisellä viikolla osallistuimme Finmatkojen retkelle Elafonissiin, jota kutsutaan Kreetan Malediiveiksi. Elafonissin rannat ovat hyvin matalat ja siellä on ikään kuin matalia altaita hiekkarantojen välissä. Paikka oli kyllä hieno, mutta meidän retkipäivänä oli hyvin tuulinen keli ja tuuli riepotteli roskia pitkin rantaa ja tietysti niitä päätyi myös veteen. Tuo roskaisuus ällötti ja kun rannalla vielä oli todella ruuhkaista niin, en voi sanoa retkestä ihan hirmuisesti nauttineeni. Harmi juttu, sillä muiden lomakuvissa ja -kertomuksissa paikka vaikuttaa todella upealta.

Muuten vietimmekin päivät omalla hotellilla ja lähirannoilla. Teimme mitä huvitti, eikä asetettu päiville mitään aikatauluja ennakkoon. Nautittiin toistemme seurasta, uitiin, piirrettiin, pelattiin korttia ja luettiin iltasatukirjaksi valitsemaani Jokilaivan tarinoita uudelleen ja uudelleen.

Toiselle viikolle saatiin seuraksi äitini, Lilin Päivi-mummo. Mummon tulo mahdollisti sen, että pääsin toisella viikolla testaamaan juuri ennen lomaa hankkimani Polarin sykemittarin ja kävin kolme kertaa juoksemassa. Täältä se juoksuinto sitten alkoikin. Minulle selvästi sopi tuo helteessä juokseminen. Muuten jatkettiin lomaa meidän tyylillämme.

Toisen viikon aikana kävimme kertaalleen bussilla pääkaupunki Haniassa. Jos haluaa syödä ulkona tai tehdä ostoksia matkalla, niin suosittelenkin Agii Apostoliksesta matkaamaan bussilla Haniaan. Bussilippu oli edullinen ja busseja meni mielestäni ihan kohtuu hyvin päivän mittaan. Meillä vielä pysäkit olivat mennen tulleen ihan hotellin edustalla.

Paluulento meillä oli illalla. Emme saaneet pitää huonetta kuin puoleen päivään saakka. Matkatavaroille oli kuitenkin allasalueen vieressä oma huone, jossa oleskelutilat sekä suihkut ja wc:t naisille ja miehille. Vietimmekin koko päivän altaalla ja siistyidyimme sitten juuri ennen lähtöä tuolla matkahuoneessa. Viimeinen päivä tuntui kyllä melko pitkältä ja vaikka meillä oli aurinkovarjollinen paikka altaalla, niin kuumuus oli hetkittäin melko tukahduttava. Lili jaksoi kuitenkin hienosti tämän pitkän päivän. Tosin koneeseen päästyämme hän nukahti melkein heti, eikä herännyt edes syömään. Ruuat olivat jälleen maukkaat ja lento sujui leppoisasti.

Ihana tyttöjen lomareissu ja uudesta matkastakin on ollut puhe. Kunhan vaan saadaan Lilin kanssa taas säästöpossut täyteen.